Zaterdagavond (eigenlijk al zondagmorgen) nog gauw even wat spullen klaargelegd voor morgenochtend. Hoe zou het weer eigenlijk zijn op zondagmorgen? Nou ja, dat zien we straks wel op buienradar, eerst maar een paar uurtjes slapen.
Verrek gaat die wekker nu al, hoe vroeg is het eigenlijk?
Het lijkt verdomme wel een gewone werkdag, in plaats van weekend.
Gelukkig het is droog, en de buienradar geeft ook geen onheilspelende verwachtingen.
Heb ik alles, overschoenen, schone kleding, helm, handschoenen et cetera?
Gelukkig het is erg stil op de weg, logisch eigenlijk op dit tijdstip.
Bij het Haringvliet begint het te regenen, nee toch, ‘t zal niet waar zijn.
Maar na Ouddorp klaart het op, en op Schouwen is het fris, maar de weg is niet nat.
Snel de fiets uit de auto halen, en op naar de Molenberg.
Er staan al redelijk wat fietsen buiten, en binnen wordt er al stevig koffie gedronken.
Men is verbaast dat zo’n Hollander op zondagmorgen naar Zeeland komt om te ATB-en.
Na het schudden van bekende handen, staat er voor mij ook een bakje koffie klaar, lekker!
Om half tien, geeft Jan het sein om te vertrekken, en een klein twintig man gaat op pad naar Beveland. Op het eerste stukje van de kering, krijgen we de eerste lekke band.
Deze wordt eerst bestreden met een spuitbus, maar effe later besluit men toch maar een nieuw binnenbandje te plaatsen. Vier man houdt zich met het probleem bezig, wat overigens geen snelheidwinst oplevert.
Na het herstel gaan we met het windje in de rug af op de Veerse dam.
Echter na +/-300 meter geeft kapitein Jan Boot het sein om van het asfalt af te gaan.
Even later rijden we op een karrenpad richting Kamperland.
Na dit pad van een kleine 3 kilometer zien de fietsen, en de coureurs er plotseling geheel anders uit. Met grote modderplekken op de bril en op de rug komen we via een camping weer op het vertrouwde asfalt. Menigeen haalt opgelucht adem, maar de echte veldrijders vinden dit nog maar een beginnetje. De asfalttijgers zijn het daar beslist niet mee eens.
Na Kamperland gaat het lang (met nog steeds de wind in de rug) richting Geersdijk.
Maar plotseling blaast Jan weer op zijn fluit, en slaan we rechtsaf een boerenerf op.
Gevolgd door, ja je raad het al; het volgende modderpad.
Mari besluit om zichzelf en z’n fiets te sparen en blijft het asfalt volgen.
Na een stukje langs het Veerse meer, komt het volgende paadje, met als verassing aan het einde, dezelfde weg terug maar nu aan de andere kant van de dijk.
De paden worden voor enkelingen een ware helletocht.
Jan weet dit goed op te lossen door de meute de eerstvolgende kilometers over het asfalt te sturen. Plotseling slaan we een industrieterrein vlak voor Wissekerke. Niemand begrijpt deze move, maar captain Jan brengt ons naar een stukje bos, waar nog geen paadje bestaat.
Het wordt nu wel echt ploeteren, met als resultaat een gebroken ketting.
Cees en Joep lossen dit samen op, en geven de berijder het advies om maar rustig richting de kering te rijden.
De rest van de meute neemt nog enkele onverharde stukken om uit te komen op de dijk langs de Oosterschelde.
De zon is inmiddels gaan schijnen en ook wij beginnen te verlangen naar de rookworst.
Dus gezamenlijk richting kering, waar de noordenwind toch wel tegen valt.
Maar Hans en Peter nemen resoluut de kop, en de rest volgt in de Waaier.
Aangekomen bij de Molenberg realiseren we ons dat we er niet op z’n zondags uit zien, maar gelukkig hebben de geen pluche stoelen, dus vooruit maar!
Binnen wacht ons het zo verlangde broodje rookworst, met een heerlijke kop chocolademelk.
en voor enkelen nog een Belgische dorstlesser, waarna iedereen zich moe maar ZEER VOLDAAN naar huis begeeft.
RTC-Schouwen-Duiveland, met name Jan Boot, bedankt voor de fijne ochtend, het was het vroege opstaan zeker waard!
Een zomerlid uit Delft, Joep van der Eijk.
Deelnemers:
Jan Boot
Hans van Elzelingen
Ronnie de Bruijne
Peter Kloet
Mari Evertse
Piet Schneiders
Harmen Boot
Joop Juffermans
Patrick Juffermans
Ad van der Wouden
Cees Jonker
Huib Smits
Joost Hogenstein
Johan Hendrikse
Joep van der Eijk