Verslag van de Smalstedentocht, verreden op zondag 1 augustus 2010.
Het is de eerste keer dat voor de RTC een lange route van maar liefst 205 kilometer gepland is, deze rit is gedoopt als “Smalstedenroute”. Voor de achtergrond van de “Smalsteden” verwijst de verslaggever naar de eerdere publicaties van Cees Lodewijk waarin hij uiteenzet wat het historisch belang van deze plaatsen in Zeeland was.
Het is niet zomaar wat, de meesten van ons die regelmatig fietsen zijn wel gewend tochten van 120 tot 150 kilometer te fietsen maar 205 (op mijn teller 208) is toch nog wel van een andere orde. Om 7.30 uur is het vertrek van de Hogen Blok gepland om een restgroep op te pikken in Brouwershaven. Vanaf de markt aldaar vertrekken wij om 8.00 uur met in zijn totaal 27 leden en 2 gastrijders, een mooie groep. Het weer belooft ook veel goeds en de temperatuur is optimaal, zo tussen de 17 en 21 graden gedurende de dag. Verder een matig tot redelijke wind uit Zuidwest tot West.
De toercommissie heeft wel veel werk gemaakt om deze rit tot een succes te maken. Cees Lodewijk heeft kennelijk Toon van der Wekken en de respectievelijke echtgenotes Anneke en Tiny weten te strikken om de renners gedurende de hele dag te verzorgen. Dit nog wel met een heuse volgwagen zoals echte professionals gewend zijn (met grote “Smalstedentocht”sticker achterop). De wagen bleek de bus van Wim Evertse die deze geheel belangenloos aan de RTC als sponsor ter beschikking stelde deze dag, Wim bedankt! De dames hadden appelvlaai en koffie gedurende de eerste pauze, broodjes, krentebollen, eierkoeken, stroopwafels, cola en (bidon)water en ik weet niet wat nog meer allemaal geregeld bij de volgende tussenstops.
Vanaf Brouwershaven (de 1e Smalstad) ging het eerst richting Tholen via de Philipsdam en dan het eiland Tholen richting St. Maartensdijk (de 2e Smalstad) via allerlei kleine dijkweggetjes. Wat is dat toch een mooi eiland met een fraaie natuur. Ik weet niet hoe jullie dat ervaren maar het lijkt altijd dat op Tholen de tijd nog 20 jaar stil gestaan heeft, het is daar wat verstild. Een mooi plaatsje dat St. Maartensdijk waar wij vroeg de zondagsrust verstoorden, dit niet geheel in vreugde ontvangen door enige vrouwelijke kerkgangers, kennelijk blijft fietsen in godsdienstig opzicht toch wat meer een “katholieke” bezigheid.
Verder richting de Oesterdam waar aan de voet (na 68 kilometer) de dames en Toon hun waren hadden uitgestald, koffie met appelvlaai en slagroom. Over het laatste valt te vermelden dat Toon niet gierig is met zijn slagroomspuit, menig vlaai was niet meer te zien nadat Toon met zijn spuit was langs geweest.
Dan weer verder, even wachten voor de sluis, en met enig wantrouwen wordt naar de grijzere en donker wordende luchten gekeken en ook de temperatuur en wind worden iets minder optimaal. Het blijft echter droog en al snel bereiken we de voet op de Bevelanden waar we na een wat smaller fietspad met tegenliggers bij het station Rilland-Bath weer de dijkweggetjes oprijden. Nu bereiken we een gebied dat de meesten van ons niet kennen. Zo is het gehucht Gawege bij vrijwel niemand bekend en wordt door menigeen het gelijk vertaald als Ga weg e! Zelf heb ik 7 jaar op Zuid Beveland gewoond en veel gefietst rond de jaren ’90 en ken ik het gebied vrij goed. Via Krabbendijke, Waarde en Kruiningen komen we al snel richting Kapelle. Het weer is al weer wat langer opgeknapt maar naarmate we richting “de Zak” gaan wordt het toch serieus donker en inderdaad houden we het niet droog zo bij ‘s Heer Abtskerke. Het blijft echter bij minimale hoeveelheden en zo bereiken we Heinkenszand na 120 kilometer waar de volgende tussenstop is gepland. Ook daar weer overvloedige hoeveelheden waarbij Toon, als ware hij een marktkoopman, zijn handel probeert te slijten, geholpen door zijn dames.
Dan vervolgens via de 3e Smalstad Arnemuiden richting Walcheren waarbij het in Middelburg wel even oppassen is op de fietspaden en het drukke verkeer, immers op deze mooie dag zijn er meer fietsers op de weg en soms blijkt dat deze recreanten niet altijd een groep wielrenners kan “inschatten”. Dat geldt echter ook andersom want op een van de fraaie landweggetjes richting Westkappel slaat de groep rechtsaf en snijdt een wat oudere fietser de pas af, gelukkig neemt deze man, na excuus, het sportief op.
Walcheren is weer een apart gebied. Men roept wel eens dat een begrafenis op Schouwen vrolijker is dan een huwelijk op Walcheren, maar in ieder geval hebben ze wel fraaie landweggetjes, het eiland wordt gekenmerkt door smalle beboste weggetjes waar je makkelijk, alsof het een labyrinth is, verdwaalt. Dat gebeurt echter niet en zo bereiken we de 4e Smalstad Westkapelle waarbij we de zeedijk oprijden (wat een fraai gezicht blijft dat toch) richting Domburg en dat is de 5e Smalstad. Daar kunnen wij het natuurlijk niet laten om ons prachtige tenue te showen midden door het drukke centrum en de Oh’s en Ah’s zijn van de terrasgasten zijn dan ook niet van de lucht. De ware lezer begrijpt dus nu wat te doen wanneer dit tenue nog niet in de garderobe zit(!), bestellen via Evertse Sport, bewondering is uw deel.
Dan vervolgens naar Oostkapelle waar de laatste tussenstop is gepland en Toon echt van zijn handel af wil. Na vertrek aldaar hebben we eindelijk de wind echter lekker in de (zij)rug en gaat het vlotjes richting Vrouwenpolder en dan vervolgens Noord Beveland op en naar de 6e en laatste Smalstad, Kortgene. Het tempo gaat op de een of andere manier ook omhoog, de meesten zien de Zeelandbrug en ruiken mogelijk dat mooie eiland. De brug wordt vlot genomen en rond 16.15 bereiken we Zierikzee en komen we nog even bij elkaar in “de Biet”. Ook daar heeft onze perfectionist een oorkonde met “Kwak” voor ons in petto, Cees bedankt iedereen die deze dag tot een succes heeft gemaakt en vergeet vanzelfsprekend zichzelf en daarom doet de verslaggever als voorzitter dat nog maar even.
Deze dag is toch een heel bijzondere geweest, de afstand, weinig problemen, bovenal de goede fietsconditie van iedereen en de bijzondere verzorging door het “volgwagenteam” (er zijn vast binnenkort foto’s op de site te zien die door het team gemaakt zijn) en de sfeer maken het tot een van de meeste bijzondere dit jaar. Mag ik namens iedereen die hiervan genoten heeft diegenen die hiervoor gezorgd hebben nog eens bijzonder bedanken voor deze fraaie fietsdag!
Wilbert Stadhouders