Afgelopen weekend had ik de beschikking over een nieuwe MTB een Orbea en een 29er!
Even voor de duidelijkheid,een 29er is een MTB met grote wielen.
De laatste tijd lees en hoor je er hier ook steeds meer over
Ik wilde wel eens weten of dit ook allemaal waar is wat er over geschreven wordt.
Vrijdagmiddag was het dan zover,drie uur de fiets opgehaald bij de fietswereld in Haamstede, om half vier zat ik op de fiets, eerst maar eens naar het Patrik Tolhoek parkoer.
De eerste ronde een beetje wennen maar het gevoel is goed. halverwege wat meer druk op de trappers en de snelheid gaat snel omhoog, hij stuurt eigenlijk best goed ook in de korte en technische afdalingen, ook naar boven toe blijf hij goed trekken en voel je dat het goed soepel loopt.
Wat mij in de eerste twee uur is opgevallen dat hij heel comfortabel over kleine oneffenheden heen rijd, zoals wortels en stenen e.d.
Nu kon ik langer blijven zitten en goed door trappen en druk zetten wat de snelheid weer ten goede komt.
Over snelheid gesproken. Zondag ochtend, 9.30 uur bij de AH in Burgh-Haamstede heerlijk fiets weer.
Strand is verboden terrein voor deze fiets. Dan eerst maar een warming-up rondje over het betonpad.
Daarna op het parkoer, even lekker los gaan, en dan blijkt dat de grote wielen toch van invloed zijn op de snelheid,want ik kan met redelijk gemak Cees en Harmen bij houden en zelfs voorbij gaan,deze twee moet ik namelijk altijd voor laten op het laatste stuk .
Daarna een vlakker stuk op de weg,over het vliegveld, vlak maar hobbelig vanwege de konijnen hollen en het puin van het pad, en dat is echt een ervaring met deze grote wielen.
Het comfort van deze fiets is heel goed wat hem geschikt maakt voor lange tochten zoals marathons. En als je er slicks of semie slicks op legt dan heb je voor op de weg nog een behoorlijke racer ook.
Na twee en een half uur op een heerlijke fiets en heerlijk ochtend gehad.
Er wordt veel over geschreven met heel goede referenties, en daar doe ik nu ook aan mee, er werd geschreven dat het moeilijker sturen is op een technisch parkoer ik heb daar geen problemen mee gehad. Zijn er helemaal geen nadelen dan? Nou het zwaartepunt van een 29er is wat hoger, waardoor je iets anders met je ballans in de bochten zult moeten omgaan.
Ik heb er een goed gevoel aan over gehouden,maar of dit de toekomst is? De tijd zal het leren.
Ik weet wel, als ik een nieuwe MTB zou kopen, dan een 29er.
Michel bedankt voor de fiets die ik terbeschikking had!
One thought to “test Orbea MTB 29er”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.
Ik wilde nu ook wel eens weten of deze mountainbike met grote wielen nu is wat sommige beweren.
Na drie dagen op verschillende ondergrond deze twentyniner te hebben geprobeerd ben ik er achter gekomen dat het vooralsnog niet mijn fiets is.
Om op het Noord-Beveland parkoers te komen moet ik de kering over. Hier had ik het gevoel of ik een stukje op mijn gewone recreatie fiets aan het rijden was. Het voelt heel anders maar ik moet wel zeggen eenmaal de snelheid er in, loopt het wel aardig.
Het parkoers Noord-Beveland is vlak en hier en daar wat modder en keien dit parkoers is met droog weer ook voor een normale sportfiets ook goed te doen. Deze 29er had er dan ook niet veel moeite mee.
De eerste dag in het bos was me wat tegengevallen. Maar nu op Noord-Beveland denk ik hij is zo gek nog niet maar dit is wel veel asfalt, dus niet een mountainbike parkoers.
De volgende dag maar weer naar het bos.
Ik vind hem zwaar fietsen en de wenbaarheid en het speelse wat ik met een 26er wel heb mis ik. Hij is stug en in deze korte tijd kan ik ook de fiets nog niet laten doen wat ik wil. Dat zal zeker nog veel oefeningen nodig hebben.
Hij zou ook moeilijk klimmen maar daar merk ik niet veel van, het hele parkoers is net als op een 26er goed te doen is.
Wel ga ik nog andere twentyniner proberen en zeker ook een fully.
Maar vooralsnog blijf ik bij de 26er.