Tips om beter te klimmen deel 2

6 juni gaat R T C Schouwen-Duiveland naar de Ardennen.
Hier nog enkel Tips om dan goed naar boven te kunnen rijden.

De manier waarop je jouw pedalen rond trapt, zal grotendeels natuurlijk zijn.
Toch kun je met wat extra aandacht deze trapbeweging verbeteren en meer kracht overbrengen, met name bij een lage trapfrequentie op een steile beklimming.
Door je tenen wat op te tillen op het hoogste punt van je trapbeweging, kun je je pedaal met je hiel over het zogenoemde ‘dode punt’ heen duwen.
Met je voet bijna horizontaal duw je het pedaal vervolgens omlaag.
Na het laagste ‘dode punt’ trek je het pedaal weer omhoog met je hiel wat omhoog.
Duw je pedaal met je hiel over het dode punt heen.

De meest voorkomende klimhouding is met je handen op de bovenbuis van je stuur.
Op die manier kun je veel lucht in je longen zuigen, wat helpt om ontspannen te blijven ademen.
In deze houding kun je makkelijk ver achterop het zadel of juist ver naar voren gaan zitten.
Het ligt er maar net aan hoe steil de helling is en hoe jij het beste je krachten kwijt kunt.
Zelf klim ik ook graag met handen op de shifters, dit is een iets beweeglijkere, actievere houding vind ik.
Je hoeft dan je handen niet te verzetten als je wilt gaan staan.
Doordat je armen wijd uit elkaar staan, heb je ook in deze houding veel ademruimte.
Het is maar net wat voor jou het beste werkt.

Heb je al zin gekregen om deze tips in uitvoering te brengen? That’s the spirit!
Probeer een beklimming niet als een probleem te zien maar als een sport.
Als het je herhaaldelijk lukt om je energie tijdens het klimmen te verdelen en de top te bereiken, zul je steeds meer zelfvertrouwen krijgen.
Dan wordt klimmen een uitdaging en kun je je grenzen gaan verleggen.
Al snel draai je voor een Stelvio of de Mont Ventoux je hand niet meer om.

Als je moeite hebt met klimmen, kijk dan eens of je racefiets aangepast kan worden.
Wat je vaak niet weet als je begint met wielrennen, is dat nieuwe racefietsen afgeleverd worden met een standaard pakket versnellingen.
In ieder geval niet met een configuratie die voor iedere fietser geschikt is om steile of lange beklimmingen mee te bedwingen.

Hier kun je gelukkig met vrij kleine ingrepen iets aan doen.
Op vrijwel iedere racefiets is een andere cassette te monteren, waarmee je een lichter verzet kunt draaien.
Je leest er meer over in het artikel  Beter klimmen met de juiste cassette en techniek

 

 

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.