Wat is de hoogste weg van Europa?

Zo maar een gesprek tussen twee fietsers.;

“De Col de l’Iseran is de hoogste weg van Europa”.
– Nee hoor, dat is de Bonette.
“De Tiefenbachferner is nog hoger.”
– Nietes.
“Welles”.

Wie heeft gelijk?

Allereerst moeten we precies zijn in wat we bedoelen met ‘de hoogste weg’. Enkele overwegingen:

  • Hebben het over asfaltwegen, of tellen we onverhard ook mee? 
  • Zo ja, hoe definiëren we ‘onverhard’? Kan het met een (gravel)racer, of moeten we een MTB meenemen?
  • Tellen we doodlopers mee, of moeten het doorgaande wegen zijn?
  • Hebben we het alleen over passen/cols, zo ja, hoe definiëren we die?

Tellen we wegen mee die niet (altijd) voor publiek toegankelijk zijn, of niet?

 

The usual suspects

Laten we eens kijken naar de usual suspects. Als je kijkt naar de hoogte dan lijkt de Bonette met zijn 2802 meter inderdaad iets hoger dan de Iseran (2770m). Maar dan is de laatste kilometer wel meegeteld en dat is feitelijk een lus naar het hoogste punt, de zogenoemde Cime. De col op 2715 meter ligt iets lager dan de top van Iseran. De Bonette is dus de hogere weg, terwijl de Iseran de hogere col is. Tenminste, als de volgende definitie van een col hanteren:

Volgens de officiële Franse definitie is een col (een bergpas) het hoogste punt van de weg, gelegen tussen twee hoger gelegen bergtoppen. Volgens die definitie moet je aan beide zijden van de col naar beneden kunnen rijden, en van de weg af aan twee zijden naar boven kunnen lopen. (bron: 100cols.nl)

De Iseran is in de categorie hoogste verharde col van Europa inderdaad ook de nummer 1. Gaan we echter ook doodlopers meetellen dan krijgen we een andere uitkomst. Dan gaat de eer naar de beruchte Tiefenbachferner in Oostenrijk. Het hoogste punt ligt meteen als je de tunnel uitkomt, op 2829 meter.

 

Hoog, hoger, hoogst

Het bovenstaande geldt echter alleen voor de Alpen. In Spanje ligt de ongekroonde koning van Europa. De Pico Veleta in de Sierra Nevada is namelijk 3375 meter hoog. Het wegdek neemt af in kwaliteit naarmate je hoger komt. Boven de 3250 meter is het compleet onverhard. Dus hier ligt feitelijk de hoogst verharde weg van Europa. Het laatste stuk is echter redelijk te berijden met de racefiets, alhoewel een gravelbike zeker de betere keuze is.

Conclusie

Hoogste verharde col van Europa: Col de l’Iseran
Hoogste volledig verharde weg van Europa: Tiefenbachferner
Hoogste deels verharde weg van Europa: Pico Veleta.
Hoogste doorgaande weg van Europa: Cime de la Bonette

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.