weekend zeeuwse wind en vlaamse kasseien

Vanwege plannen om dit jaar weer een deel van de 100 colstocht te doen moet er natuurlijk wel getraind worden. Het 2e deel van de tocht. door de Pyreneeën van West naar Oost, staat eind augustus-begin september weer op het programma. Het is de bedoeling dat Ab en ik, onder begeleiding van John Pantekoek, de bergen gaan bestormen!

Om de bergtraining wat vorm te geven is fietsen tegen de wind natuurlijk een optie gecombineerd met klimtrainingen. Dit weekend heb ik daarom 2 tochtjes gemaakt te weten:

1: Rondje Grevelingen met Ab op vrijdag.

Op vrijdag staat er een wind tussen 5-6 Bft uit het noorden tot noordoost. We besluiten om een rondje Grevelingen te doen en twijfelen of we vanuit Noordgouwe eerst de Brouwersdam pakken of via Bru gaan, we gaan via de Brouwersdam besluiten we. De wind komt pal uit het noorden en trekt die ochtend nog verder aan. Deze noordenwind is een vervelende windrichting voor ons eilanders omdat je dan constant op het gevoel de wind tegen of opzij tegen hebt. Eenmaal in Scharendijke aangekomen gaan we rechtsaf de dam op en dan is het lekker raak, pal tegen!

Zelf ben ik eigenlijk geen tegenwind fietser en Ab heeft er ook een hekel aan, zeker het stuk tussen Port Zelande en Ouddorp is heftig en we wisselen kop over kop. Warm is het ook niet echt dus het is een stevig tochtje. Pal tegen wind komen we niet veel verder dan 23-25 per uur en dat valt me eigenlijk nog mee. Na Ouddorp rechtsaf en dan wisselen zijwind en gevoelsmatig tegenwind elkaar af. Hoewel we eigenlijk geen koffiepauze gepland hebben besluiten we toch om bij de jachthaven van Herkingen een appelpunt te nemen met koffie want we vinden dat we die wel verdiend hebben.

Na 20 minuten weer de fiets opgezocht en pas rechtsaf bij het monument op de Grevelingendam krijgen we de wind nogal wat gunstiger, soms nog wel wat in de zij maar gezien de ochtend voelt het als wind in de rug. We hebben daarom een voldaan gevoel wanneer we om 12.30 uur weer thuis zijn en nog een kop koffie nemen.

De middag heb ik een korte zakelijke verplichting en de rest van de middag zit ik in mijn luie stoel want er komt niet veel meer uit. Michiel, mijn zoon, komt vanavond en hij neemt zijn fiets mee want we hebben plannen namelijk:

2: Rondje Vlaamse Ardennen rondom Oudenaarde.

Op de site van crvv.be (centrum rond van vlaanderen) zit ik te surfen op vrijdagmiddag. De site is de moeite waard en er is inmiddels een keuze uit 3 nieuwe bewegwijzerde routes, een blauwe, gele en rode. De blauwe en rode zijn het zwaarst en wanneer Michiel er is besluiten we om de blauwe te nemen, die is wat korter dan de rode maar heeft gemene kuitenbijters als de Oude Kwaremont, de Paterberg (20%),Koppenberg, Steenbeekdries, Taaienberg en nog een aantal pokkenklimmetjes, gecombineerd met de kasseienhellingen belooft dat wel wat. Zie voor het volledige overzicht:

www.crvv.be/nl/317-routes/10

Zondag vertrekken we om 7.30 uur en iets over 9 staan we op de bekende parkeerplaat s in Oudenaarde. Na klaarmaken van fietsen en tenue en bevoorrading vertrekken we om 9.30 uur. We hebben prachtig weer met niet teveel wind maar nog wel erg fris zodat been- en armstukken wel heel plezierig zijn, die beenstukken gaan pas om 11.00 uur van de benen af, de armstukken blijven de hele dag aan de armen.

Na eerst wat inpeddelen langs het kanaal dient na 10 km de Oude Kwaremont zich aan. Die beklimming is goed te doen ware het niet dat de kasseien je wel flink dwars zitten en wel zodanig dat het allemaal uiteindelijk niet in een heel hoog tempo gaat. Technisch lijkt het zo te zijn dat je eigenlijk snelheid moet maken op kasseien maar dat moet je natuurlijk wel kunnen. Omdat het de eerste beklimmingen van het seizoen zijn is die snelheid natuurlijk ver te zoeken en ik ben al geen natuurtalent wat klimmen betreft.

Wij rijden op de blauwe bordjes van de organisatie en na de Kwaremont zijn we even het spoor bijster want het lijkt dat we een bordje missen, na wat heen en weer gefietst te hebben pakken we de route weer op, toch maar eens over een gps nadenken. Na enige kilometers dient de Paterberg zich aan en dat heb ik geweten, wat een rotding is dat zeg. Er zit een stukje 20% a la Redoute in maar ook hier schuilt het probleem in de kasseien, omdat je geen snelheid kunt maken moet menigeen eraf, ook ik glij met mijn wiel weg doordat ik slip vanwege de feitelijk te lage snelheid. Ik moet er eens goed over nadenken hoe ik de volgende kasseienhelling pak. Uiteindelijk kom ik toch boven maar niet van harte.

De Koppenberg volgt daarna en daar lijkt het technisch op de kasseien al iets beter te gaan maar om nou te zeggen dat kasseienhellingen mijn ding zijn: neen, ik ga liever na de Vogezen, Sauerland of de Alpen om te klimmen. Niettemin is het wel een uitdaging en per kilometer groeit het respect voor de professionals die met 40 per uur kasseienstroken aanpakken!

Er volgen die dag nog wat hellingen (zie link), afgewisseld maar mooie panaroma’s op lekker lopende glooingen, gecombineerd met het prachtige weer hebben we het ontzettend naar onze zin. Op een terrasje eten we 2 crêpes en drinken een koffie en een cola waarna de route wordt voortgezet.

Door alle kasseienstroken krijgen de fietsen het wel te verduren, op een gegeven moment valt mijn bidonhouder van mijn fiets omdat de boutjes losgetrild zijn. Na die weer met de hand te hebben vastgezet lijkt het euvel opgelost maar 10 kilometer voor Oudenaarde is het weer raak. Dan maar los meenemen en thuis repareren. In ieder geval: kijk goed je fiets na want die heeft het zwaar!

Om 15.00 zijn we weer in Oudenaarde en hebben dan 87 km op de teller staan, tot volle tevredenheid want uiteindelijk kijken we terug op een heel plezierige dag. Of kasseien mijn voorkeur krijgen waag ik echter te betwijfelen!

Op 7 juni staat volgens mij de Enameclassic op de RTC tourkalender die door hetzelfde gebied gaat, de vandaag gereden route en hellingen zitten daar volgens mij niet is en of er überhaupt kasseienhellingen inzitten weet ik niet maar bereid je wel goed voor. Meegaan moet je zeker doen want het blijft een ontzettend leuk gebied om een dagje te fietsen!

One thought to “weekend zeeuwse wind en vlaamse kasseien”

1. De RTC toertocht vanuit Zottegem op 7 juni voert rond Oudenaarde. Er zijn geen kasseien hellingen in deze rit, wel asfalt klimmen.