Tips om beter te klimmen deel 1

6 juni gaat R T C Schouwen-Duiveland naar de Ardennen.
Alvast enkel Tips om dan goed naar boven te kunnen rijden.

Begin rustig aan de klim. Tijdens het klimmen heb je weinig kans om te herstellen omdat er een constante druk op je spieren is.
Trek je er dus niets van aan dat je als een slak omhoog lijkt te gaan.
Concentreer je liever op je inspanning. Als je die kunt controleren, kun je boven komen.
Als de top in zicht komt, wordt de beklimming waarschijnlijk minder steil en kun je versnellen.

Voorkom verzuring door met een klein verzet en een relatief hoge cadans omhoog te fietsen.
De ideale cadans tijdens een beklimming tussen 60 en 90 omwentelingen per minuut (rpm).
Onder de 60 rpm moet je teveel kracht op de pedalen zetten. Boven de 90 rpm wordt je hartslag te hoog en verbruik je te veel energie zonder daar extra voordeel uit te halen.

De eerste keer dat ik de Keutenberg in Zuid-Limburg op reed, was ik verrast door de heuvel en lag mijn ketting nog op het buitenblad.
Niet handig bij een stijgingspercentage van 18%.
Ik kon niet meer naar mijn binnenblad schakelen; het was zo steil dat ik mijn ketting mogelijk zou beschadigen door de te grote spanning.
Ik ben daarom afgestapt en heb mijn ketting naar het kleine blad verlegd door de trappers met de hand rond te draaien en te schakelen.
Een vervelende onderbreking!
Voorkom dat je af moet stappen om terug te schakelen.

Ga op je pedalen staan op de steilste stukken (of wanneer je daar behoefte aan hebt).
Staand kun je meer kracht kwijt tijdens het klimmen en kom je een stukje sneller boven.
Dans op de pedalen, zoals je ook met spinnen doet.
Het is heel fijn om af en toe te gaan staan, je spreekt heel andere spiergroepen aan.
Als je weleens hebt gespind, zul je het gevoel van ‘dansen op de pedalen’ herkennen: bijna swingend naar boven trimmen terwijl je het stuur van je racefiets in tegengestelde richting laat meebewegen.
Zorg er wel voor dat je, vlak voordat je gaat staan, een paar tandjes opschakelt.
Op die manier kun je meer druk op de pedalen houden en verlies je geen snelheid.
Houd je zwaartepunt boven de pedalen.

Kom snel terug voor meer tips. Lees hier deel twee

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.